Migracija stanovništva kroz različite historijske periode bila je izražena nekada u manjoj ili većoj mjeri, zavisno od situacija bilo ratnih okolnosti, ustanaka ili pobuna. Muslimani Herceg Novog, Risna i Bijele 1687. godine protjerani su sa ovih prostora i najvećim dijelom se naselili u Hercegovini, Trebinje, Gacko i Bileća
Sa područja Kuča, nadomak Podgorice, Mlečani uz pomoć Crnogoraca osvojili su ovo područje 1688. a muslimani su se najvećim dijelom naselili na području Plava i Gusinja. Iz Kovrenske doline Šahovića 1924. godine muslimani su protjerani i največim dijelo se naselili kod Brčkog u BiH a jedan dio odselio za Tursku. To je naša stvarnost. Ovo uzimam primjera radi. U Bihoru osmanska vlast je uspostavljena 1455. godine. 1686. godine u Bihoru je bilo većinsko pravoslavno stanovništvo. ( Gotovo u svakom selu postoje toponimi-pod nazivom crkvišta…)
Tek posle 1690. mijenja se etnički sastav stanovništva, jer je pravoslavno stanovnštvo učestvovalo u ustanku 1687-1690. Još u početku rata Austrije sa turskom ćesarovci su slali svoje poverenike koji su krstarili po Bihoru. Glavna misija je bila povjerena Petru Sokoloviću najstarijem kapetanu srpske vojske koji je bio iz Bihora, sada Višnjevo. Posle neuspjelih ustanaka Srba i austriujanaca nastupila je poznata seoba Srba iz bojazni odmazde osmanske vlasti, pod okriljem Arsenija Čarnojevića gdje su se naseljavali na područjima koje su osmanlije izgubili preko Dunava i Save nastanjujući se na njihove posjede 1689. godine.
Nakon ovog perioda nastao je intezivniji proces prihvatanja islama u Bihoru i doseljavanje muslimana iz drugih krajeva.Najvećim, dijelom iz Albanije sela Selce, Škrelji- Škrijelji, zatim peštersku visoravan i rožajski kraj, plemena ilirskog porijekla. Zar to ne bi mogao biti period i kad su se braća Agovići nastanila u Peteševicama , Tucanje. U periodu tih zbivanja, osvajanja područja od strane Melečana i Crnogoraca, muslimani su napuštali svoja imanja i naseljavali se na razne strane, tamo gdje im je bezbjednost bila sigurnija. U konkretnom, muslimani koji su naseljavali Zetu, Golubovce, Goričane i ostala mjesta ovog kraja, najvećim dijelom su odlazili za Albaniju- Skadar, što zbog blizine mjesta a koje je osmanska vlast držala.
Na osnovu mnogih pokazatelja, historijskih zbivanja kao i pisanih tragova, svjedočenja i sjećanja starih osoba, a zainteresovan za naše porijeklo pošao sam 8. 05. 1996. godine u Skadar gdje sam se sastao sa Brahom Agovićem, tada u 76 godini života, a koji mi je ispričao o porijeklu Agovića u Skadru. Tom prilikom mi je rekao da smo porijeklom iz Gruda, (područje iznad Tuzi prema Albanije) što se poklapa sa pričom koja je kod nas poznata od strane rahm. Đula. Iz Gruda su se nastanili na posjede muslimana koji su živjeli u Golubovcima i radili kao čipčije a kasnije i prihvataju za svoju vjeru islam. Tada prvo prihvataju islam braća, Ago, Pašan, Mumin i Đokaj. ( To su poznata bratstva u Golubovcima, Agovići, Pašovići i Muminovići. Imali su i svoju džamiju i groblje). Tada je u Skadru živjelo oko 40 domaćinstava Agovića (1996). U periodu iseljavanja iz Golubovaca, ispričao mi je da su tri brata iz Golubovaca pošli za Plav, a onda za Berane. Ovom prilikom navodim i imena mnogih skadrana Agovića koje sam upisao: Braho, Rustem, Ramo, Aljo, Fako, Omer, Hamza, Abas, Oso, Šaćir, Derviš, Elez, Adem isl. čija se imena u potpunosti poklapaju sa imenima našeg pratstva Orahova, Bara i Vrbice. (Kopija koja nije slučajnost).
Prema historijskim analizama o migracijama stanovništva, nećemo naći primjera da su se muslimani iz Bosne doseljavali u Crnu Goru, već obratno, izuzev pojedinih slučajeva. Stoga smatram da su naši korijeni, na osnovu mnogih pokazatelja iz Golubovaca, Agovića mahale, koja je i danas poznata kod mještana ovog kraja. U staroj matičnoj knjizi Domovnici koja se nalazi u Medžlisu Islamske zajednice u Tuzima upisana su neka imena Agovića, sa godinom rođenja, vjenčanja, smrti i sl. U državnom arhivu na Cetnju našao sam nekoliko dokumenata o nekim sporovima Agovića sa drugim. No, u svakom pogledu ovom radu treba pristupiti odgovorno, nepristrasno i ćinjenično utemeljiti argumentalno sve podatke koji su za ovu temu potrebni, a ne upuštajući se u rizike. Uvažavam svako mišljenje, doprinos ovom radu koji nije lak, zahvaljujem na interesovanju.
Objavljeno na Agovskim stranama u septembru 2018. godine
1.U vezi migracijski smjerova se slažem.
2.Hadži Kalfa odnosno Katib Čelebija 1648 godine zapisuje da u Buhor(Bihor) žive Serbi i Arnauti, treba napomenut, jer većinsko pravoslavno stanovništvo je imalo tada u Rožajama đe se ne pominju drugi narodi po Hadži Kalfi, a čim se Arnauti spominju u Bihoru 1648 godine nijesu bili malobrojni, tako da je bolja konstatacija većinsko stanovništvo prije naši doseljavanja je bilo hrišćansko umesto samo pravoslavno.
3.Da, posle ustanka su oni koji su učestvovali u njima odselili bojeći se osvete, a moguće da su neka bratstva ostala i do danas (bratstva koja se smatraju starosjediocima u Bihoru).
4.U vezi doba i smjera doseljavanje Agovića a i drugi današnji bihorski bratstava se slažem, znači iz kraja između Zete i sjeverne Albanije.
5.U vezi tog našeg porijekla iz okoline Zete, Skadra, Brda, Prokletije je problem odakle tačno, jedino da nađemo teftere oko 1700 godina iz Bihora, Plava i sjeverne Albanije, kako bi možda našli tačne podatke.
6.U vezi porijekla iz Gruda, kao prvo da naponem da je porijeklo od plemena Gruda za nas skoro pa nemoguće(radi genetskog istraživanja), što naravno ne znači da nemožemo biti iz oblasti Gruda.
7.Lična imena koja se javljaju u našim stablama porijeklo možemo lako i naći kod bilo kojeg muslimanskog bratstva iz našeg kraja, i imena dolaze u modi i nestaju, tako da mislim da ovo nemože biti dokaz o srodstvu.
8.Najveći problem je sada o našem porijeklu iz Golubovca od ovi Agovića, prvo zašto kod naš nema nikakvo predanje o rođacima Pašovićima, Muminovićima*, razumijem slučaje da se “zaboravu” rođaci koji su ostali u hrišćanstvu, odnosno da se “zaboravu” rođaci od kojija se pobeglo radi krvi a da zaboravimo rođake iste vjere sa kojima smo se doselili u Golubovac, sa kojima smo dijelili groblja, imali Džamiju, je teško za vjerovati.
*(po crnogorskoj literaturi ima pored ovi Pašovića i Muminovića još Ademovića i Domazetovića i da su potmoći iz tog kraja i da su potomci nekog Novaka, kako o tome nema nikakvog predanja kod nas.)
Kao primjer održavanju veze preko još teže dostupniji krajeva nego što bi bili Golubovac-Bihor, to bi bili Kelmendi i Pešter, Prokletije i Pešter, tu su Klimente koji su održavali sa rođacima sa Peštera sve veze i ako su oboje bili katolici, koračili preko osmansko-muslimanske teritorije do rođaka.
A mi nijesmo mogli održavat vezu sa našim muslimanskim Agovićima iz Golubovac i ako je državna religija bila ista ko naša, zbog krvi nijesmo otišli jer bi u drugom slučajo promijenili prezime a nebi ga zadržali i nebi Agovići iz Golubovca znali đe smo otišli, tako da je najlogičnije da smo kako i jedno od predanja kaže primili Islam u Plav i za prije znamo da smo bili katolici, tako se često dešavalo da su nakon primanja Islama izgubi kontakt sa rođacima druge vjere poput Klimenti na Pešter, čim su primili Islam oni su završili veze sa rođacima druge vjere iz Prokletija koje su održavali preko tolike daljine.
9.Dalje problem, Podgorica i okolina su sve do 1878 bili u sastav osmanske imperije i sve do tada je bilo muslimana u tome kraju, ovi Agovići iz Skadra su tek kasno odselili za Skadar, a mi prije 300 godina navodno iz sjeverne Albanije ili Skadra, zašto smo ih ostavili i izgubili kontakt, ovi Agovići iz Skadra su doselili u Skadar u doba Nikola I. Petrović Njegoša znači tada kada je osmanska imperija propala, a kako nama predanje da smo iz sjeverne Albanije odnosno iz Skadra a mi odselili prije 300 godina a oni tek prije 100 godina došli u Skadar ?
10.Samo još u vezi terminologije sa starim Brahom Agovićem iz Skadra u vezi toga da smo iz Plava otišli u Berane je greška, jer Berane niti kao kraj niti ime nije postojalo tada kada smo se mi navodno odvojili od njih te su oni zapamtili kuda smo otišli, tu ujedno ima i problem da su znali đe smo otišli i ako smo navodno jedno vrijeme boravili u Plav đe je Ago navodno primio Islam, odkuda su oni znali đe smo otišli nakon Plava.
Za tako nešto ima samo dvije mogućnosti, ili je imalo komunikacije između nas i njih nakon doseljavanja u Bihor, čega u našim predanjima nema, pored toga se oni sjećaju kako su otišli 3 brata u Plav, mi se toga ne sećamo, ili druga mogućnost, koja je u puno logičnija, biće da su dosta kasnije čuli ili čitali za Agovice iz “Berana” i po našim predanju da je Ago imao 3 sina, te da je iz Plava otišao u Berane(čim se pominje Berane znači oni su čuli za nas tada kada je naš kraj pripadao beranskom kraju, znači posle 2 svijetskog rata su oni za nas čuli, prije toga ni znali nijesu za nas niti mi za njih.
Tako da su to predanje čuli od nas i prihvatili kao da smo jedni te isti, poput oni priči sa Agovićima iz Bosne koje imaju predanje da su iz Crne Gore pa kad su u doba SFRJ čuli za nas oni su za sebe uzeli da smo sigurno rod isto kao što su neki naši tada uzeli za sigurno da smo od njih, kako radi prezimena i neki indicija može da dođe do tolike smutnje, i tako je ta rodbinska veza ušla u skorije vrijeme u njihovo a i naše predanje.
11.Svakako u njihovim predanjima skroz izostaje da smo bili katolici, koje kod nas ima.
Znači ako sastavimo sve ovo:
-Mi imamo predanje da smo iz sjeverne Albanije (i ako ne znamo tačno odakle) u što s’pada i Skadar ali oni nijesu ni iz Skadra porijeklom niti su dugo tamo, tako ta veza ne stoji.
-Da smo katolici bili takođe odpada jer oni to nemaju.
-Da je Ago imao 3 sina u Plav/Bihor a ne da su bila 3 brata iz Golubovca je naše predanje.
-Najbitnije je ne sećamo se naših rođaka sa kojima smo dijelili groblje, ne sećamo se naše džamije, ne sećamo se naše agovske Mahale, kako se moglo zaboravit sve to.
-Na kraju krajeva što potvrđuje da nemamo veze sa njima, genetsko istraživanje po muškoj loži koje se samo prenosi sa oca na sina isto kao i prezime, te da po svoj logici moramo imati istu lozu ali nemamo.
Oni imaju tipično slavensku haplogrupu dok mi imamo tipičnu haplogrupu koja se javlja kod Albanaca i njima srodnim narodima, a pošto su svi ljudi u svijetu svakako svoji dođe naša veza sa ovim Agovićima iz Golubovca neđe prije 28.000 godina, samo radi uspoređivanja jedan Englez, španjolac, Portugalac, Irac ili jedan Baskijac je nama po muškoj lozi puno bliži, tako da nemamo bar po muškoj lozi nikakve veze.
Kako je došlo do ovog povezivanja naši predanja ne znam, mogu prepostavit da je možda rahmetli Đule Agović naišao na toponime Agovića iz Golubovca kada je bio u Podgorici/Spužu pa je “ozdol” i donio moguču vezu da smo od Gruda poput ovi Agovića iz Golubovca.(I ako po genetici ni skadarski Agovići nijesu od Gruda).
Selam bratski.